Vigyázó üvegszemetek Varsóra vessétek!
Napról napra rengeteg darus autó áll munkába a lengyel fővárosban a 21. században. Az építőanyag-szállítás felpörög, a fuvarozás meglódul, számtalan billencs, platós teherautó, kcr vállal szerepet a metropolisz modernizálásában. Felesleges kérdés, hogy hol található az Európai Unió legmagasabb tornya! Természetesen Varsó sajátíthatja ki e címet tavaly óta. Hogy hány darus autó és munkás építette, az nehezen deríthető ki. Mindenesetre a Varso Tower 310 méteres, a felhőkarcoló 53 szintes, a 70 ezer m2-es komplexum nagy része irodatér, a legfelső emeleteken bár, étterem és 16 fából álló tetőkert is található, a földszinten egy hatalmas pláza. A 143 méterre magasodó budapesti MOL Campust is jegyző brit Foster+Partners építészcég tervezte ezt a gigászt. Varsó az utóbbi időben szinte Üvegheggyé vált, már a 6 millió m2-t is meghaladta a hasznos irodatér, s ez néhány év alatt még egymillióval növekedhet!
Az éjszakai a Varsó-a látvány darus autó nélkül is élvezhető
Tehát az építőanyag-szállítás nem lassíthat, de a sok darus autó, billencs, platós teherautó sem engedhet a tempóból. Az új felhőkarcolók már most a modern Lengyelország szimbólumai, a helyi és a nemzetközi élet központjává avatják az 1,8 milliós várost. Életminőség szempontjából a régió legideálisabb településeként tekintenek rá! A Varso Tower is a fenntarthatóságot helyezte előtérbe, az építmény ökológiai lábnyomát és a légszennyezést minden módszerrel csökkentették, bőségesen jut természetesen fény belülre. Darus autó kavalkád ide vagy oda, ne feledjük: a lengyel főváros negyedét parkok borítják! Vonzó turisztikai célpont, a varsói tőzsde a legfontosabb Közép-Kelet-Európában, a térség divatjának is meghatározó színhelye.
Üvegből tényleg nincs hiány!
Varsói felhőkarcolók, ha találkoznak…
Nem túl meglepő, hogy Lengyelország 21 legmagasabb felhőkarcolójából 18 itt épült fel. Nem lehetett mellőzni a számos darus autó, önrakodós teherautó alkalmazását. Igaz, a Lengyel Távirati Részvénytársaság épületét még 1908-ban húzták fel, s 51 méterével is az Orosz Birodalom legmagasabb létesítménye lett. Varsó csak 1596-ban vált a Lengyel Királyság fővárosává. A hosszú orosz megszállást csak rövid időre szakította meg a Napóleon által létrehozott Varsói Nagyhercegség. Lengyelország 1918 után visszanyerte végre önállóságát, s az elegáns építészet, pompás sugárutak, történelmi emlékek miatt az Észak Párizsa elnevezést aggatták a fővárosra. A második világháború azonban nem kímélte a metropoliszt, 1939-ben a német légierő bombázta szét, aztán a gettóban élő zsidók hősies ellenállása során pusztították el a nácik, 1944-es varsói felkelés és ostrom további rombolással járt. A Visztula bal partján szinte minden elpusztult. Most már jöhetett a sok darus autó, billencs, s az építőanyag-szállítás felgyorsítása. A rendkívüli ütemű újjáépítést követően a Főnix város becenevet ragasztották a településre. Az eredmény azonban kevesek tetszését nyerte el, mert a szocreál stílus vált uralkodóvá. Ennek legvitatottabb épülete a Tudomány és Kultúra Palotája 1955-ből, amely 230 méter fölé nyúlik. Mivel a kommunista hatalom egyik jelképe, sokan kezdeményezték már a lebontását, de ma is rengeteg fontos intézménynek ad otthont.
A hatalmas tornyokhoz pénztornyok is szükségesek
A legendás Óvárost szerencsére középkori festmények alapján rekonstruálták. A darus autó még hosszú ideig hozzátartozik a városképhez. Ám a közönség 2 panorámaliften juthat fel a Varso Tower 53.emeleti kilátójába, hogy a magasból megcsodálja a metropoliszt és a Visztula folyamot. A Warszawa elnevezés a népi etimológia szerint Warsz halásztól és a folyó hableányától, Sawától származik, az ő szerelmükből „fogant meg” Európa egyik legszebb városa. A bájos sellőt karddal és pajzzsal láthatjuk is a címerben. A harcias szirén ugyanis megoltalmazza Észak tüneményes Párizsát.