Fuvarozás, fáraók, földönkívüliek
Alig akad ember, aki nem csodálattal tekint Kheopsz (Hufu) Nagy Piramisára. Egyiptomban az építőanyag-szállítás nem járhatott gyermekcipőben, ha képesek voltak ilyen teljesítményre. A tervezés, kőfaragás, falazás, burkolás is nagyszerű munka, de most mégis a fuvarozás oldaláról közelítenénk meg, hogy jött létre a világcsoda.
Hangulatos nílusi fuvarozás
Makacs személyek ragaszkodnak hozzá, hogy csakis a földönkívüliek voltak képesek megépíteni egy ilyen fantasztikus alkotást. Ebben az esetben nyilván a szállítás, fuvarozás az űrhajók, repülő csészealjak műve. Meglehetősen távol áll a valóságtól Hérodotosz görög történetíró leírása, miszerint több tízezer rabszolga emelte vérrel-verejtékkel, a fuvarozás során százával hullottak el a szerencsétlenek. Ám a tudományos tények azt mutatják, hogy 3000-4000 szabad ember kb. húsz év alatt készítette el a pompás építményt. A fennmaradt források, régészeti emlékek is erről tanúskodnak. Fizetségként ellátást, „élelmiszerjegyeket” kaptak.
Ma már kevesen gondolják, hogy rabszolgák végezték az építőanyag-szállítást
A 147 méter magas piramis mintegy négy évezredig a legmagasabb épület volt a világon, tömege 5 millió tonna. Az építőanyag-szállítás a Níluson speciális bárkák segítségével bonyolódott. A helyben kitermelt mészkövet, összegyűjtött homokot, kőtörmeléket a fuvarozás gránittal, bazalttal, kiváló minőségű turai mészkővel egészítette ki. A kőtömbök súlya másfél tonnától akár több tíz tonnásig terjedt. Egy piramisépítési kísérlet során 12 munkásból álló brigád 8-9 m3 sziklát tudott naponta kitermelni. Az ünnepnapokat leszámítva 2000 ember 6 éven belül kitermelhette a szükséges mennyiséget. A kőfejtés, kőfaragás, falazás képzett szakmunkások feladata volt, akik általában 10-12 fős munkacsoportokban dolgoztak. Átlagosan 1 m3-es kvádereket használtak, egy brigád naponta 20 kőtömböt épített be.
Ha kizárólag a fuvarozás során használtak volna modern technikát, vajon hány esztendőt nyertek volna? Néhány platós teherautó és billencs kisteherautó alkalmazása forradalmasította volna a szállítást! Ne felejtsük el, hogy nagyjából 2 300 000 kőtömböt kellett eljuttatni a helyére! Egy-két kcr bevetésével a rámpák nagy része is feleslegessé válik. A felszabaduló munkaerőt így átcsoportosíthatják a kövek kitermeléséhez. Ez amúgy sem könnyű feladat, mivel csak hidegen megmunkált rézeszközöket használhattak. A darus autó tehát dupla nyereséggé válik! A nagyteherautó-bérlés sem maradhat el, hiszen 10 tonna feletti kvádereket is meg kell mozgatni.
Még az ilyen ősrégi platós teherautó is a fuvarozás forradalmát jelentette volna
A számítások szerint a fuvarozás modernizálása a piramis megépítésének az idejét legalább a negyedére csökkenthette volna! Tehát nagyjából öt év után Kheopsz fáraó elé tárult volna a lenyűgöző látvány. Az uralkodó
mumifikált holttestét titkos kamrában helyezték el, a bejáratokat elrejtették, a folyosókat befalazták. Ám a sírrablók mégis megszerezték kincseit, manapság a fosztogatók alagútja a főbejárat. A hézagokat homokkal és kőtörmelékkel töltötték ki, a burkolathoz turai mészkövet használtak, a piramis elkészülésekor nagyszerű hófehér gúla volt! Egyedül a fuvarozás átalakítása ennyi időt jelentett volna, tehát a bányászat, kőfaragás, falazás gépesítése még inkább lerövidítette volna a folyamatot. Mégis sokan úgy vélik, hogy csak az ókori egyiptomiak voltak képesek ilyen fantasztikus teljesítményre, a mai ember tudását meghaladná. Valóban elképesztő pontossággal építették fel, alapzatának a dőlése nem érte el a 2,1 cm-t. Mára már 138 méterre csökkent a magassága, de még mindig impozáns, az ókor 7 világcsodája közül egyedüliként a gízai piramisok maradtak fenn.
Minden tiszteletet megérdemelnek a képzett szakemberek, akik naponta 7000-7500 m3 anyagot építettek be. Ha rendelkezésükre áll néhány kcr daru, billencs kisteherautó alaposan leegyszerűsödik az építőanyag-szállítás. Különösen előnyössé tehette volna a konstrukciót, ha a fuvarozás szakemberei is beérik kajajegyekkel, egyéb fizetés helyett. Persze a földönkívüliek darus autó, platós teherautó nélkül is könnyűszerrel boldogultak volna!
Vajon hogyan írják hieroglifákkal, hogy teherautó-bérlés?