Burdzs Kalifa

A pálmafák sem nőnek az égig avagy építőanyag-szállítás Ezeregyéjszaka-módra 

Az építőanyag-szállítás gigantikus versennyé fokozódott 2004 és 2009 között Dubajban. Új 2 km2-es belvárosi negyedet varázsoltak potom 20 milliárd dollárból. Talán néhányan még emlékeznek arra, hogy a Kádár-rendszer végén ekkora volt Magyarország államadóssága. Nem bántuk volna, ha számtalan Ikarusz-busz, darus autó, billencs, platós teherautó fedezetként szolgálhatott volna a kifizetésre. Az Arab Emírségek legnépszerűbb városában több mint 4 milliárdot szántak arra, hogy a világ legmagasabb épületét felhúzhassák. Felpörgött az építőanyag-szállítás, fuvarozás, hiszen a fő tartószerkezet: 192 darab 50 méter mélyre ásott pillér 45 ezer m3 vasbetont igényelt. A monumentális torony csaknem 330 ezer m3 betont és 39 ezer tonna betonacélt emésztett fel. Ráadásul olyan speciális összetételű anyagra volt szükség, amely kibírja a hatalmas nyomást, valamint a szélsőséges hőingadozást, akár a nyári 50 fokot is elviseli. Ezért jeget adagoltak hozzá, s többnyire éjjel öntötték a betont, amikor hűvösebb és párásabb volt, így egyenletesebben oszlott el.

Építőanyag szállítás a közelkeleten

Életkép Dubajból

Az építőanyag-szállítás pontos megszervezése is hibátlan munkát követelt, a rengeteg darus autó, billencs, önrakodós teherautó, 12 ezer dolgozó, mérnökök százai sürögtek-forogtak az emelkedő felhőkarcoló körül. A Dubaj-toronyra szánt pénz azonban az utolsó pillanatokban elfogyott. Abu Dhabi olajemírség kisegítette a „testvért”, cserébe szerényen csak annyit kértek, hogy uralkodójuk, Kalifa ben Szaid al-Nahajan sejk legyen a névadó. Ezért az építmény Burdzs Kalifaként (Kalifa-torony) vonult be a rekordok közé. A neofuturista stílusban, iszlám motívumok felhasználásával alkotott „égimeszelő” háromlevelű pókliliomot formáz. Az építőanyag-szállítás, teherautó-bérlés persze egy pillanatig sem szünetelt, elkészült a csillogó burkolat is, jórészt alumíniumból és rozsdamentes acélból. A speciális, színezett termoüvegezésnek, légkondicionáló rendszernek köszönhetően az épület nem melegszik fel, nem engedi át a port. Sok-sok membrán biztosítja, hogy a levegő folyamatosan frissüljön, saját keleties illatot is kifejlesztettek, amelyet a padlón lévő nyílásokból permeteznek szét. A tornyot szegélyező 26000 tükörpanel tisztítására tucatnyi speciális sínen haladó szerkezetet használnak.

A homlokzatra szerelt napelemeknek és a 60 méternél hosszabb szélturbinának köszönhetően a Burdzs Kalifa képes ellátni magát elegendő árammal.

Fuvarozás-külföldön

Burdzs Kalifa-az építőanyag-szállítás sem volt egyszerű

Az építőanyag-szállítás, fuvarozás, energia- és vízfelhasználás, környezetszennyezés vörös posztó a zöldek számára a felhőkarcolót illetően. Az építmény naponta csaknem 1 millió liter vizet használ el, a visszaforgatott hűtőfolyadékból is hatalmas mesterséges tavat és szökőkútóriásokat üzemeltetnek, sokszor 150 méter magasba lövellő sugarakkal. Nem csoda, hiszen a Burdzs Kalifa első 39 emelete ötcsillagos luxusszálloda, a toronyházban 1044 apartman kapott helyet, 49 szintet irodák népesítenek be. Három emeletet a medencéknek, edzőtermeknek szántak, további 4 hotel és 150 étterem, 1200 üzlet is várja a vendégeit. De csillagvizsgálóra és korcsolyapályára, mecsetre (158.emelet) is bukkanhatnak a komplexumban. Ötvenhét lift és nyolc mozgólépcső segíti a közlekedést, a leggyorsabb felvonó 64 km/h-s sebességgel száguld! A felhőkarcoló lakosztályai 8 óra leforgása alatt elkeltek, noha a végén már 40 ezer dollárra rúgott egyetlen négyzetméter ára! Egy indiai milliárdos annyira beleszeretett, hogy az egész 100. emeletet megvette magának. Az impozáns 160 szintes torony antenna nélkül 828 méter magasan tör az égbe.

Daruzni is kell a közel keleten is

Burdzs Kalifa-az áruszállítás és turizmus egyik központja

Az építőanyag-szállítás, billencs, platós teherautó meglehetősen háttérbe szorult a szenzációs 2011-es „lengedezések” során. Alain Parker, a Pókember becenevű francia sziklamászó közel 6 óra alatt jutott fel a Burdzs Kalifa tetejére. Még emlékezetesebb volt, hogy a Mission Impossibile-Fantom protokoll című film forgatásán Tom Cruise dublőr nélkül kapaszkodott a felhőkarcolón két vákuumkesztyűvel, a varázslatos szerkezetek közül az egyik még tönkre is ment, hogy a jelenet borzongatóan izgalmassá váljon.