Lélektől lélekig: megszentelt áruszállítás
Kevés olyan hely akad a világon, ahol a keresztény katedrális mellett egy impozáns mecset tör az égbe. Az indonéziai Jakarta sosem volt hírhedt a vallási fanatizmusról. Népessége már meghaladja a 10 milliót, az építőanyag-szállítás, fuvarozás gigantikus méreteket ölt. Senki sem tudná megmondani, hogy hány darus autó, billencs, platós teherautó serénykedik nap mint nap a felhőkarcolók árnyékában.
Áruszállítás a felhőkarcolók fényáradatában
A katolikus székesegyházat 1900-ban építették újjá sajátos neogótikus indonéz stílusban, a 77 méter magas tornyok tíkfából készültek. Nemcsak az áruszállítás áll Allah oltalma alatt, de az iszlám vallás építményei is. A katedrális mellett 1978-ban nyitották meg a világ második legnagyobb mecsetjét, az Istiqlalt, amely akár 120 ezer hívő befogadására is képes. A felekezeti tolerancia jegyében a katolikus Friedrich Silaban tervezte az új formalista modernség szimbólumát. A kormányzat nagyszámú önrakodós teherautó, kcr „mozgósításával” érte el, hogy 17 év alatt megszülessen a csoda. Az építőanyag-szállítás sem volt egyszerű feladat, hiszen első osztályú fehér márványra és német acélra volt szükség a vázhoz. Az Istiqlal-mecset minaretje csaknem 97 méterre hasít az égbe. 2019-2020-ban ismét megélénkült a környékén az áruszállítás és fuvarozás, hiszen komoly renoválás vált szükségessé. A teljes költség 35 millió dollárra rúgott, sok darus autó segítségével gondos tisztítást végeztek, rozsdamentesítést, továbbá új imafülkéket hoztak létre, felújították az elektronikai rendszert és a világítást. Három éve, ramadán előtt készült el a mecsetet és a katedrálist összekötő Barátság Alagút.
Olyan híres látogatók keresték fel az Istiqlal-mecsetet, mint Bill Clinton és Barack Obama amerikai elnökök, Angela Merkel német kancellár, Moamer Kadhafi líbiai diktátor, a szaúdi király, III. Károly angol uralkodó még walesi hercegként. A turizmus, külföldi államférfiak számára vonzó az országos átlagot messze meghaladó plázarengeteg is. Uralják a luxusfogyasztói piacot, nagy szerepük van az áruszállítás fellendülésében. A helyi lakosság zöme számára azonban elérhetetlenek a drága, extra minőségű áruk. Az 1960-as években még 3 millió alatti népesség azóta megháromszorozódott. Hatalmas a zsúfoltság, állandóak a közlekedési dugók, a csatornarendszer elavult, az esős évszakban gyakran eldugul. Szóval nem fenékig tejfel az élet Indonézia fővárosában!